Największym problemem Niepełnosprawnych nie są bariery architektoniczne, ale strach i lęk przed własną niepełnosprawnością – wśród ludzi sprawnych.
O kulturze Państwa nie stanowi wysoki poziom ekonomiczny, ale stosunek ludzi sprawnych do ludzi niepełnosprawnych, zrozumienie ich potrzeb, empatyczne wczuwanie się w ich sytuacje i zrozumienie potrzeby samodzielności.
Edukowanie uczniów od najmłodszych lat może sprawić, że kiedy człowieka spotka nieszczęśliwe zdarzenie, w wyniku którego stanie się niesprawny ? jest nadzieja, że zdrowy człowiek wyciągnie rękę z pomocą. A także pomoże wrócić Niepełnosprawnemu do aktywności życiowej, traktując takie wsparcie jako zadanie życiowe do wypełnienia.
Adresaci szkolenia:
Rady pedagogiczne.
Cele:
1. Przygotowanie uczestników warsztatów do prowadzenia cyklu zajęć (projektów) edukacyjnych, mających na celu kształtowanie postawy uczniów wobec niepełnosprawnych oraz powinności moralne w ich trudnych sytuacjach życiowych.
2. Świadome wpływanie na rozwój postawy uczniów wobec osób niepełnosprawnych,
przez zrozumienie ich problemów.
3. Przygotowanie do podjęcia próby oceny sytuacji życiowej osób niepełnosprawnych.
4. Zapoznanie uczniów z fundamentalnymi prawami człowieka niepełnosprawnego, poszukiwanie możliwości ich wspierania, pomocy, wolontariatu (bez litości
i hipokryzji).
5. Kształtowanie pozytywnych relacji z innymi ludźmi, niezależnie od ich sprawności, pochodzenia i kultury.
6. Znalezienie pełnej definicji godności człowieka.
7. Zdobycie umiejętność przedstawienia własnego stanowiska w sposób asertywny.
8. Kształcenie umiejętności argumentowania, perswazji w egzekwowaniu pomocy społecznej dla ludzi pokrzywdzonych przez los.
Program:
1. Pojęcie godności człowieka , osobowej i osobistej- kluczowe pojęcia i zadania z tym związane dla zrozumienia istoty praw człowieka .
2. Prawa człowieka w życiu codziennym : banał czy podstawa ?
3. Elementarne zasady postępowania wobec drugiego człowieka bez względu na jego sprawność, kulturę, pochodzenie, język, stanu posiadania.
4. Człowiek niepełnosprawny ? czyli kto?
5. Niepełnosprawni bohaterowie : filmy, reportaże, opowiadania , artykuły prasowe-
6. Debata/seminarium ? pt: Najczęstsze problemy i sytuacje osób niepełnosprawnych w Polsce, Europie i na świecie.
7. Wolontariusze- bohaterowie naszych czasów. Geneza ruchu, przykłady.
8. Plan wolontariatu w naszej szkole , diagnoza potrzeb osób niepełnosprawnych w naszym otoczeniu.
Metody:
Film edukacyjny, audycja radiowa i telewizyjna, reportaże prasowe, biografie, ?burza mózgów?, debata, metaplan, praca w małych grupach, drama.
Prowadzący:
Doświadczony nauczyciel dyplomowany, doradca metodyczny, konsultant i kierownik pracowni systemu doskonalenia, certyfikowany edukator programów edukacyjnych MEN i CODN autor projektów i programów grantowych w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Czas trwania szkolenia: 6 godzin dydaktycznych.
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.