Adresaci szkolenia:
Nauczyciele szkół podstawowych i gimnazjalnych, pedagodzy szkolni.
Cele:
Refleksja na temat wyznaczników skutecznego wychowania. Aktualizacja wiedzy na temat aktów prawa zewnętrznego odnoszących się do działalności wychowawczej szkoły. Przygotowanie uczestników do tworzenia lub modyfikacji szkolnych procedur, identyfikacja czynników związanych z klimatem szkoły mogących generować nieprawidłowe zachowania uczniów oraz analiza zasobów i potrzeb szkoły w zakresie przeciwdziałania agresji i tworzenia bezpiecznego środowiska szkolnego
Program:
1. Skuteczne wychowanie w szkole ? czy jest możliwe?
- Co jest istotą skutecznego wychowania?
- Akty prawne regulujące prawa i obowiązki dziecka.
- Autorefleksja ? Jak stworzyć bezpieczną szkołę?
2. Wychowawca klasy ? opiekun, doradca, rzecznik?
- Rola i zadania wychowawcy klasy.
- Identyfikacja problemów wychowawczych.
- Wykorzystanie narzędzi diagnostycznych do pogłębionej analizy wskazanych problemów wychowawczych.
3. Co ułatwia poznanie uczniów?
- Jak diagnozować potrzeby uczniów?
- Strategie pracy z uczniem i klasą.
- Dlaczego warto tworzyć zasady i procedury w klasie?
4. Dlaczego współpraca nauczycieli przynosi efekty?
- Klimat grupowy ?wzmacnianie i wytwarzanie dobrego klimatu.
- Planowanie działań w zakresie wspólnych oddziaływań wychowawczych.
- Sposoby monitorowania i ewaluacji zaplanowanych działań.
Metody:
Prezentacja, ćwiczenie w grupach, rozmowy w parach, dyskusja, praca z tekstem, poker kryterialny, mapa mentalna, techniki twórcze, metody diagnostyczne, sesja plakatowa, symulacje, identyfikacja przeszkód, rybi szkielet, metoda 5Q, metoda Fischera.
Prowadzący:
Czas trwania szkolenia: 5 godzin dydaktycznych
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.