Adresaci szkolenia:
Wychowawcy klas, nauczyciele, psycholodzy i pedagodzy szkolni.
Cele:
1. Nabycie umiejętności właściwego reagowania na zachowania prowokacyjne uczniów.
2. Wykształcenie umiejętności rozmowy z uczniem przejawiającym zachowania konfrontacyjne.
3. Zapoznanie się uczestników z podstawowymi zasadami komunikacji bez przemocy.
4. Umiejętność stworzenia systemu zasad i konsekwencji zmniejszających ryzyko wystąpienia zachowań konfrontacyjnych uczniów.
Program:
1. Kiedy reagować, kiedy ignorować?
a. zachowania naruszające dyscyplinę w klasie
b. cele niewłaściwych zachowań uczniów
2. Komunikacja z uczniem przejawiającym zachowania prowokacyjne:
a. język ciała (komunikacja niewerbalna)
b. oświadczenia (język „ja”)
c. aktywne słuchanie – dotarcie do źródła problemu
c. Pytania „Co? – Jak” oraz „Trio Glassera”
d. Arkusz przemyśleń
e. Postawa stanowcza (wg Roberta McKenzie)
3. Podstawowe zasady komunikacji bez przemocy opierającej się na potrzebach:
a. spostrzeżenia
b. uczucia
c. potrzeby
e. prośby
4. Budowanie systemu zasad i konsekwencji:
a. zasady klasowe
b. kontinuum postępowania nauczyciela w klasie
c. szkolny system dyscyplinarny
5. Metody pracy z uczniem (lub grupą uczniów) przejawiającymi zachowania prowokacyjne:
a. metoda konstruktywnej konfrontacji
b. metoda nowego startu
Metody:
Warsztat, miniwykład, scenki.
Prowadzący:
? psycholog, edukator i coach, pracował osiem lat jako psycholog w gimnazjum w Krakowie. Zajmuje się m.in. takimi zagadnieniami jak agresja i przemoc w szkole, dyscyplina w klasie, budowanie szkolnych systemów dyscyplinarnych oraz programów profilaktyki, motywowanie uczniów do pracy i właściwego zachowania, ewaluacja wewnętrzna i zewnętrzna szkół i placówek oświatowych. W swojej pracy wykorzystuje wiedzę psychologiczną, pedagogiczną i doświadczenie coachingowe.
Czas trwania szkolenia: 6 godzin dydaktycznych
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.