Adresaci szkolenia:
Nauczyciele, pracownicy pedagogiczni i niepedagogiczni.
Cele:
Celem nadrzędnym jest nabycie przez uczestników podstaw wiedzy i umiejętności z zakresu konstruktywnych metod rozwiązywania konfliktów, metod skutecznej komunikacji i pokonywanie barier ją zakłócających. Cel nadrzędny zostanie osiągnięty poprzez realizację celów operacyjnych związanych z wykształceniem umiejętności prawidłowego komunikowania się, zalet asertywnego wyrażania potrzeb i emocji, otwartości w odbiorze komunikatu oraz nieagresywnych negocjacji.
Program:
1. Definiowanie pojęć kluczowych.
2. Rola diagnozy w konstruktywnym rozwiązywaniu konfliktów.
3. Agresja, złość, gniew, frustracja – najczęstsze źródła sytuacji konfliktowych.
4. Rola emocji w skutecznej komunikacji- trenowanie umiejętności panowania nad emocjami.
5. Kształtowanie postawy JA OK – TY OK na podstawie teorii Harrisa.
6. Komunikat typu ?Ja? w procesie komunikowania- rozwijanie świadomości siebie oraz poczucia własnej wartości.
7. Techniki i narzędzia skutecznego porozumiewania się:
- parafrazy i klaryfikacje jako techniki aktywnego słuchania,
- sztuka zadawania pytań,
- stosowanie reguły wzajemności.
8. Autoanaliza własnego stylu komunikowania się.
9. Zasady i metody pomocne w rozwiązywaniu konfliktu.
- podstawy empatii i myślenia dywergencyjnego ? umiejętność spojrzenia na sytuację z punktu widzenia oponenta,
- identyfikowanie problemu z osobą, jako przyczyna eskalacji konfliktu,
- podstawy prawidłowego prowadzenia negocjacji, dzięki którym osiąga się pożądane efekty,
- rola mediatora, jako bezstronnej osoby umożliwiającej porozumienie,
- pomoc arbitra, którego postanowienia będą respektowały obie strony konfliktu.
Metody:
Wykład, dyskusja, pogadanka, warsztat, praca w grupach i podgrupach, oraz poznawczo-behawioralnych:
- modelowanie ? prezentowanie właściwych zachowań przez trenera na zajęciach,
- odgrywanie ról ? przetrenowanie prezentowanej umiejętności przez uczestników,
- udzielanie informacji zwrotnej ? omówienie przetrenowanej umiejętności pod kątem zachowań modelowych,
- generowanie i transfer ? przeniesienie i zastosowanie nabytych umiejętności w życiu codziennym.
Prowadzący:
Pedagog, trener umiejętności społecznych, trener treningu zastępowania agresji, doradca zawodowy. Doświadczenie zawodowe związane z działalnością naukową i wykładową, prowadzeniem szkoleń z zakresu kształcenia kadr, oraz przeznaczonych dla odbiorców końcowych. Działalność naukowa -obszary eksploracji badawczych wyznaczają paradygmaty pedagogiki społecznej i pedagogiki medialnej, szczególnie w obrębie zachowań agresywnych uczniów w wieku gimnazjalnym.
Prowadzenie szkoleń z zakresu kształcenie kadr przeznaczonych dla- nauczycieli, pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych, pracowników i funkcjonariuszy służby więziennej, kuratorów społecznych i zawodowych pionu karnego i rodzinnego, pracowników instytucji pomocy społecznej. Praca z odbiorcą końcowym: -dziećmi i młodzieżą sprawiającymi problemy dydaktyczno- wychowawcze, rodzicami w zakresie treningów kompetencji wychowawczych, osadzonymi w zakładzie karnym (odbywającymi karę pozbawienia wolności za czyny związane ze stosowaniem przemocy w rodzinie, mający doświadczenia związane z nadużywaniem alkoholu i narkotyków, zdiagnozowane upośledzenie umysłowe bądź niepsychotyczne zaburzenia psychiczne), osobami wykluczonymi bądź zagrożonymi wykluczeniem społecznym (podopieczni ośrodków pomocy społecznej, byli więźniowie), osobami usamodzielnianymi z rodzin zastępczych i domów dziecka.
Czas trwania szkolenia: 6 godzin dydaktycznych
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.