Adresaci szkolenia:
Rady pedagogiczne.
Cel:
Poszerzenie możliwości efektywnego komunikowania się i lepszego funkcjonowania w różnych sytuacjach kontaktu z innymi ludźmi.
Program:
1. Definicja komunikacji, schemat, warunki skutecznej komunikacji.
2. Przekaz i odbiór komunikatu ? uświadomienie co czuję i co robię w kontakcie z drugą osobą (uważne słuchanie, zgodność treści i intencji, zaburzenia relacji).
3. Czynniki ułatwiające komunikację.
4. Umiejętność wyrażania siebie, otwartość.
5. Komunikacja werbalna i niewerbalna.
6. Komunikacja dorosły-dziecko: blokady komunikacji, dostrzeganie i zaspokajanie potrzeb. Trudne pytania i odpowiedzi.
7. Rola nadawcy i odbiorcy w procesie komunikowania. Nauczyciel/Uczeń, jako nadawca/odbiorca. Cechy dobrego mówcy i słuchacza.
8. Znaczenie treści i sposobu przekazu dla porozumienia rozmówców.
9. Jak mówić, by nas słuchano i rozumiano; jak słuchać, aby rozumieć innych.
10. Komunikacja jednokierunkowa i dwukierunkowa. Znaczenie, ograniczenia, implikacje.
11. Znaczenie dostępności informacji dla skutecznego porozumienia. Znaczenie otwartości ? Okno Johariego.
12. Dlaczego czasem trudno ze sobą rozmawiać ? trudne pytania i trudne odpowiedzi. Kiedy pytanie jest trudne? Trudne sytuacje a komunikacja między nauczycielem i uczniem.
13. Podstawowe bariery komunikacyjne.
14. Wyrażanie ocen. Komunikaty typu ?ja? i typu ?ty?.
Metody:
Warsztatowa forma prowadzenia zajęć, metody aktywizujące, scenki, symulacje, gry, casy, kwestionariusze, elementy wykładu interaktywnego.
Prowadzący:
Psycholog, wykładowca uczelni wyższych, doświadczony trener i asesor. Realizuje zajęcia dla kadry zarządzającej, nauczycieli, rad pedagogicznych oraz młodzieży, z zakresu budowania i integracji zespołów, budowania relacji międzyludzkich, komunikacji, stresu, asertywności, technik wpływu społecznego, pracy metodami aktywizującymi. Posiada doświadczenie w zarządzaniu personelem, współtworzeniu polityki personalnej, a także polityki szkoleniowo-rozwojowej.
Czas trwania szkolenia: 6 godzin dydaktycznych.
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.