Adresaci szkolenia:
Rady pedagogiczne.
Cel:
Nabycie przez uczestników szkolenia umiejętności radzenia sobie ze stresem oraz przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu nauczycieli.
Program:
1. Zjawisko stresu:
- Stres (definicje oraz ich implikacje),
- Fizyczne, fizjologiczne i psychologiczne konsekwencje stresu ? diagnoza własnych reakcji na stres,
- Skutki funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych.
2. Odporność na stres ? poznawcze techniki kontroli emocji:
- analiza trudnych sytuacji zawodowych (stresory w pracy),
- przyczyny powstawania stresu zawodowego i organizacyjnego
3. Rozpoznawanie i kontrolowanie własnych emocji:
- przejawy stresu oraz techniki panowania nad własnymi emocjami a komunikacja werbalna i niewerbalna,
- analiza własnych potencjałów w zakresie kontroli emocjonalnej ? mocne i słabe strony.
4. Stres jako transakcja między człowiekiem a sytuacją:
- ocena sytuacji a możliwości działania w stresie
- doświadczenia pracownika a spostrzeganie osobistej relacji ze światem.
5. Radzenie sobie ze stresem:
- Budowanie nawyku konstruktywnej, efektywnej reakcji na stres, sytuacje trudne ? symulacje,
- Monolog wewnętrzny jako narzędzie radzenia sobie ze stresem,
- Kwestionariusz przekonań stresotwórczych,
- Znaczenie relacji z drugim człowiekiem w radzeniu sobie ze stresem.
6. ?Walka? ze stresem: obniżanie napięcia emocjonalnego ? praca z ciałem:
- Trójkąt dobrego samopoczucia,
- Techniki oddychania,
- Ćwiczenia fizyczne,
- Techniki doskonalenia koncentracji uwagi,
- Wybrane techniki relaksacyjne.
7. Stres a wypalenie zawodowe:
- Symptomy wypalenia zawodowego ? autodiagnoza.
Metody:
Warsztatowa forma prowadzenia zajęć, wykład interaktywny, praca indywidualna, praca w małych grupach, ćwiczenia, analiza, autodiagnoza ? testy.
Prowadzący:
Psycholog, wykładowca uczelni wyższych, doświadczony trener i asesor. Realizuje zajęcia dla kadry zarządzającej, nauczycieli, rad pedagogicznych oraz młodzieży, z zakresu budowania i integracji zespołów, budowania relacji międzyludzkich, komunikacji, stresu, asertywności, technik wpływu społecznego, pracy metodami aktywizującymi. Posiada doświadczenie w zarządzaniu personelem, współtworzeniu polityki personalnej, a także polityki szkoleniowo-rozwojowej.
Czas trwania szkolenia: 6 godzin dydaktycznych.
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.