Adresaci szkolenia:
Nauczyciele szkół podstawowych i gimnazjalnych.
Cele:
Uczestnik zajęć:
? wie czym jest cyberprzemoc, jakie są jej formy;
? zna procedury postępowania szkoły w przypadku ujawnienia aktu cyberprzemocy;
? wie jak przeprowadzić rozmowę ze sprawcą, ofiarą, świadkiem, rodzicami stron;
? zna przykładowe instytucje/organizacje/ośrodki na terenie Polski, które pomagają ofiarom cyberprzemocy;
? zapoznaje się z przykładami działań prewencyjnych i profilaktycznych tworzonych na gruncie pedagogicznym, z uczniami ? dla uczniów, z rodzicami ? dla rodziców.
Uzyskane na zajęciach informacje są podpowiedzią do stworzenia programów prewencyjnych i profilaktycznych dla dzieci i młodzieży. Uczestnik otrzymuje przykładowy program: Polityka bezpieczeństwa internetowego, który wraz z radą pedagogiczną może modyfikować oraz włączyć np. do regulaminu szkoły.
Program:
1. Wstęp ? przedstawienie się prowadzących oraz osób uczestniczących, zebranie oczekiwań osób uczestniczących,zawiązanie kontraktu, w celu zapewnienia bezpiecznej atmosfery pracy.
2. Cyberprzemoc ? charakterystyka zjawiska, skala problemu, omówienie w formie mini-wykładu.
3. Możliwości reagowania na zgłoszenia dot. cyberprzemocy ? procedura wewnątrzszkolna, powiadomienie organów ścigania.
4. Cyberprzemoc a prawo ? omówienie artykułów Kodeksu Karnego, Kodeksu Wykroczeń oraz Kodeksu Cywilnego.
5. Procedura wewnątrzszkolna ? przebieg rozmowy ze sprawcą, ofiarą oraz świadkami.
6. Dobre praktyki ? prezentacja przykładowych działań profilaktycznych wdrożonych w szkołach.
7. Zakończenie ? zapoznanie osób uczestniczących z ofertą ośrodków oraz instytucji pomocowych oraz z przydatnymi stronami internetowymi i publikacjami; podsumowanie szkolenia. Ankieta ewaluacyjna.
Metody:
Przekaz wiedzy: mini-wykład, prezentacja multimedialna. Analiza doświadczenia: burza mózgów, dyskusja. Nauka umiejętności: praca własna, praca w podgrupach.
Prowadzący:
Absolwentka Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego. Obecnie doktorantka na Wydziale Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego w Katedrze Kryminologii i Polityki Kryminalnej. Doświadczenie zawodowe ? przeprowadzenie ponad 300 godzin warsztatów i szkoleń skierowanych do dzieci szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych, rodziców, specjalistów w tym funkcjonariuszy policji, kuratorów i prokuratorów (zakres tematyczny szkoleń: bezpieczeństwo internetowe dzieci i młodzieży, nowoczesne technologie, profilaktyka cyberprzemocy, profilaktyka wykorzystywania seksualnego w świecie realnym oraz uwodzenie w Internecie). Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w Fundacji Kidprotect.pl przy projektach ?Szkoła Bezpiecznego Internetu?, ?Mądrzy Rodzice?, ?Stop pedofilom!?. Prowadziła szkolenia we współpracy z Fundacją Rozwoju Regionalnego Warmia i Mazury nt: ?CyberPomoc!? ? szkolenie dla nauczycieli z zakresu przeciwdziałania i zwalczania cyberprzemocy? na Warmii i Mazurach oraz w Wielkopolsce (480 godzin dydaktycznych).
Czas trwania szkolenia: 6 godzin dydaktycznych
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.