Adresaci szkolenia:
Nauczyciele szkół podstawowych i gimnazjalnych.
Cele:
Uczestnik zajęć:
• wie czym jest cyberprzemoc, jakie są jej formy;
• zna procedury postępowania szkoły w przypadku ujawnienia aktu cyberprzemocy;
• wie jak przeprowadzić rozmowę ze sprawcą, ofiarą, świadkiem, rodzicami stron;
• zna przykładowe instytucje/organizacje/ośrodki na terenie Polski, które pomagają ofiarom cyberprzemocy;
• zapoznaje się z przykładami działań prewencyjnych i profilaktycznych tworzonych na gruncie pedagogicznym, z uczniami – dla uczniów, z rodzicami – dla rodziców.
Uzyskane na zajęciach informacje są podpowiedzią do stworzenia programów prewencyjnych i profilaktycznych dla dzieci i młodzieży. Uczestnik otrzymuje przykładowy program: Polityka bezpieczeństwa internetowego, który wraz z radą pedagogiczną może modyfikować oraz włączyć np. do regulaminu szkoły.
Program:
1. Wstęp – przedstawienie się prowadzących oraz osób uczestniczących, zebranie oczekiwań osób uczestniczących,zawiązanie kontraktu, w celu zapewnienia bezpiecznej atmosfery pracy.
2. Cyberprzemoc – charakterystyka zjawiska, skala problemu, omówienie w formie mini-wykładu.
3. Możliwości reagowania na zgłoszenia dot. cyberprzemocy – procedura wewnątrzszkolna, powiadomienie organów ścigania.
4. Cyberprzemoc a prawo – omówienie artykułów Kodeksu Karnego, Kodeksu Wykroczeń oraz Kodeksu Cywilnego.
5. Procedura wewnątrzszkolna – przebieg rozmowy ze sprawcą, ofiarą oraz świadkami.
6. Dobre praktyki – prezentacja przykładowych działań profilaktycznych wdrożonych w szkołach.
7. Zakończenie – zapoznanie osób uczestniczących z ofertą ośrodków oraz instytucji pomocowych oraz z przydatnymi stronami internetowymi i publikacjami; podsumowanie szkolenia. Ankieta ewaluacyjna.
Metody:
Przekaz wiedzy: mini-wykład, prezentacja multimedialna. Analiza doświadczenia: burza mózgów, dyskusja. Nauka umiejętności: praca własna, praca w podgrupach.
Prowadzący:
Absolwentka Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego. Obecnie doktorantka na Wydziale Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego w Katedrze Kryminologii i Polityki Kryminalnej. Doświadczenie zawodowe – przeprowadzenie ponad 300 godzin warsztatów i szkoleń skierowanych do dzieci szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych, rodziców, specjalistów w tym funkcjonariuszy policji, kuratorów i prokuratorów (zakres tematyczny szkoleń: bezpieczeństwo internetowe dzieci i młodzieży, nowoczesne technologie, profilaktyka cyberprzemocy, profilaktyka wykorzystywania seksualnego w świecie realnym oraz uwodzenie w Internecie). Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w Fundacji Kidprotect.pl przy projektach „Szkoła Bezpiecznego Internetu”, „Mądrzy Rodzice”, „Stop pedofilom!”. Prowadziła szkolenia we współpracy z Fundacją Rozwoju Regionalnego Warmia i Mazury nt: „CyberPomoc!” – szkolenie dla nauczycieli z zakresu przeciwdziałania i zwalczania cyberprzemocy” na Warmii i Mazurach oraz w Wielkopolsce (480 godzin dydaktycznych).
Czas trwania szkolenia: 6 godzin dydaktycznych
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.