Adresaci szkolenia:
Kadra kierownicza, nauczyciele, pedagodzy szkół gimnazjalnych i szkół średnich o różnych profilach.
Cele:
1. Omówienie najczęściej zadawanych przez młodzież pytań na temat dojrzewania
oraz seksualności (źródła pytań – własna praktyka nauczycielska, telefon zaufania, pytania zadawane za pośrednictwem czasopism młodzieżowych współpracujących z prowadzącą szkolenie).
2. Obalenie najpopularniejszych mitów dotyczących seksu, funkcjonujących wśród młodzieży.
3. Dostarczenie wiedzy i kompetencji potrzebnych do merytorycznego udzielania informacji uczniom z zakresu ich seksualności, przez osoby uczestniczące w szkoleniu.
4. Przekazanie ciekawych pomysłów na prowadzenie lekcji wychowania do życia w rodzinie (WDŻ).
5. Omówienie tzw. sytuacji trudnych w pracy nauczyciela WDŻ.
Program:
1. Podstawowe informacje na temat rozwoju psychoseksualnego dzieci i młodzieży (pojęcie normy oraz odchylanie od normy w tym zakresie).
2. Zagrożenia w obrębie rozwoju psychoseksualnego młodzieży (seksualizacja, korzystanie z pornografii, brak asertywności w kontekście wymuszania zachowań seksualnych, brak wiedzy na temat własnej anatomii i fizjologii, powielanie niebezpiecznych mitów dotyczących seksu i seksualności).
3. Specyfika pracy z grupą oraz indywidualnie w zakresie edukacji seksualnej.
4. Specyfika pracy z rodzicami.
5. Opracowanie ćwiczeń warsztatowych skierowanych do młodzieży uczestniczącej w zajęciach WDŻ.
6. Sytuacje trudne w pracy nauczyciela WDŻ.
Metody:
Wykład, prezentacja multimedialna, case study, dyskusja, ćwiczenia.
Prowadzący:
Pedagog specjalny, nauczycielka wychowania do życia w rodzinie oraz trenerka umiejętności psychospołecznych. Od 2004 roku pracuje z młodzieżą,
a od 2009 szkoli nauczycieli oraz pedagogów, a także pracowników służby więziennej, warsztatów terapii zajęciowej oraz pracowników korporacji. Współpracuje z Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Jest współautorką publikacji ?Szkoła wolna od dyskryminacji. Materiały dla wychowawców i pedagogów szkolnych ze scenariuszami lekcji wychowawczych?, wyd. Wiedza i Praktyka, Warszawa 2013 r. oraz autorką scenariuszy lekcji WDŻ publikowanych w magazynie nauczyciela ?Mentor?.
Czas trwania szkolenia: 4 godziny dydaktyczne.
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.