Adresaci szkolenia:
Nauczyciele przedszkolni, szkoły podstawowej, gimnazjum.
Cele:
· zapoznanie z metodami diagnozy socjometrycznej,
· zapoznanie z metodami diagnozy miejca niepiszącego/ młodszego ucznia w zespole,
· jak zaplanować i przeprowadzić badanie socjometryczne.
Program:
1. Wprowadzenie do zagadnienia socjometrii:
· podział metod socjometrycznych,
· ograniczenia badania socjometrycznego,
· zasadność przeprowadzenia badania – kiedy i w jakim celu stosować socjometrię.
2. Metody socjometryczne – omówienie:
· metody socjometryczne (metoda Moreno, metoda H.Hartshorne, M.A.May, F.K.Shuttleworth, metoda Korczka),
· metody dla uczniów młodszych, którzy nie piszą (metoda projekcyjnej mandali klasowej, metoda drzewa),
· metoda samooceny socjometrycznej,
· jak wybrać metodę najlepszą dla danego zespołu.
3. Planowanie badania socjometrycznego – praktyczne zastosowanie socjometrii:
· cel badania socjometrycznego w konkretnym zespole i wybór narzędzia,
· stoworzenie ankiet dla zespołu –analiza przypadku – prezentacja przykładowych ankiet, tworzenie ankiet własnych,
· analiza badania socjometrycznego – struktura socjometryczna zespołu –analiza przypadku – prezentacja przykładowych tabel i omówienie wyników badań.
4. Jak wykorzystać badanie socjometryczne w dalszej pracy z zespołem uczniowskim
· planowanie działań naprawczych w zespole,
· planowanie oddziaływań indywidualnych.
5. Podsumowanie – dyskusja , pytania, omawianie problemów.
Metody:
Wykład, wykład aktywizujący, burza mózgów, sesja kreatywna, prezentacja, prezentacja zdjęć.
Prowadzący:
jest czynnym psychologiem z kilkunastoletnim stażem pracy z nauczycielami oraz z dziećmi, pracowała jako psycholog szkolny w szkole z zespołami integracyjnymi, obecnie prowadzi zajecia i terapię psychologiczną dzieci w poradni psychologicznej, autorka publikacji dla dzieci przybliżających tematykę osób z niepełnosprawnością , dietetyk i psychodietety- w obszarze jej szczególnych zainteresowań leży wpływ sposobu odżywiania na funkcjonowanie człowieka, wydała książkę „ Niepełnosprawność pokarmowa. Jak dietą eliminacyjną wspierać leczenie schorzeń alergicznych, psychicznych, neurologicznych?”
Czas trwania szkolenia: 6 godzin dydaktycznych.
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.