Adresaci szkolenia:
Dyrekcja szkoły, Nauczyciele, Wychowawcy, Rady Pedagogiczne szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
Cele:
1. Zapoznanie się z zasadami coachingowego sposobu wspierania ucznia w rozwoju.
2. Kształcenie umiejętności zadawania pytań w trakcie procesu coachingowego.
3. Poznanie narzędzi coachingowych przydatnych w pracy nad zmianą edukacyjno-rozwojową.
4. Przećwiczenie wybranych technik w praktycznej sytuacji rozmowy coachingowej.
Program:
1. Cele coachingu i specyfika metody.
2. Sztuka zadawania pytań w procesie coachingu:
• pytania otwarte a pytania zamknięte,
• dobór pytań w zależności od etapu coachingu,
• odnoszenie pytań do kontekstu wypowiedzi ucznia.
3. Które narzędzia coachingowe i w jaki sposób może wykorzystać uczeń przy wsparciu nauczyciela-coacha w procesie coachingu?
4. Etapy procesu coachingowego:
• ustalenie obszaru zmian i w odniesieniu do niego sformułowanie celu edukacyjno-rozwojowego,
• określenie zasobów pomocnych w osiągnięciu celu („motywatory”) i czynników utrudniających,
• skonkretyzowanie celu (wg modelu SMART) i zaplanowanie etapów realizacji zadań (krok po kroku).
Metody:
Warsztatowa forma prowadzenia zajęć, mini wykład, praca w grupach, burza mózgów, dyskusja, symulacje rozmowy coachingowej, ćwiczenia indywidualne i grupowe.
Prowadzący:
Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, a także Podyplomowych Studiów Coachingu, ukończyła też roczny program Innowacje i polityka edukacyjna
na Uniwersytecie Bostońskim jako stypendystka Fulbrighta. Obecnie prowadzi zajęcia z dydaktyki Wiedzy o społeczeństwie na wydziale Politologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Wieloletni doradca metodyczny i konsultant nauczycieli w Dolnośląskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli, trener – praktyk z dwudziestoletnim stażem prowadzenia szkoleń głównie z zakresu doskonalenia kompetencji uczenia się, organizowania procesu kształcenia, a także komunikacji interpersonalnej. Współpracowała z wieloma instytucjami w kraju i za granicą,tworząc i z powodzeniem realizując programy wspierające innowacje procesu kształcenia, takie jak: „Pisanie scenariuszy przyszłości edukacji”, „Tutor w gimnazjum”„Dolnośląska szkoła liderem projakościowych zmian w polskim systemie edukacji”. Współpracowała między innymi ze Stowarzyszeniem na Rzecz Rozwoju Dzieci i Młodzieży przy Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej , Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji (Program Comenius), Centrum Edukacji Obywatelskiej, Association for Teacher Education in Europe (ATEE).
Czas trwania szkolenia: 6 godzin dydaktycznych.
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.