Adresaci szkolenia:
Nauczyciele wszystkich typów szkół i placówek.
Cele:
Wyposażenie uczestników w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu kreatywnego rozwiązywania problemów edukacyjnych, stymulowanie kreatywnej aktywności uczniów w procesie uczenia się. Istota kreatywności w edukacji szkolnej. Odkrywanie możliwości swojego umysłu i „obudzenie” własnej kreatywności. Poznanie metod i technik kreatywnego rozwią-zywania problemów. Indywidualna kreatywność podstawą motywacji do uczenia się i doskonalenia własnych możliwości intelektualnych. Samodzielne uczenie się i radzenie sobie z trudnościami i problemami oraz wykorzystywanie indywidualnego doświadczania. Rozpozna-wanie oczekiwań i potrzeb ucznia w zakresie samodzielnego uczenia się i korzystania z technik uczenia się. Projektowanie i organizacja lekcji twórczych.
Program:
1.Czym jest kreatywność. Podstawowe pytania dotyczące kreatywności.
2.Myślenie konwergencyjne a dywergencyjne. Myślenie lateralne a wertykalne.
3.Cechy sprzyjające kreatywnemu myśleniu – plastyczna osobowość.
4.Wrodzona kreatywność, cechy osoby twórczej, właściwości twórczego myślenia.
5.Podstawy procesów twórczych, kreatywnego rozwiązywania problemów.
6.Związek inteligencji z kreatywnością. Bariery i hamowanie kreatywności.
7.Rozgrzewki umysłowe. Ćwiczenia i techniki kreatywnego myślenia.
8.Proces kreatywnego rozwiązywania problemów. Analiza sytuacji problemowej.
9.Poznanie metod i technik kreatywnego rozwiązywania problemów.
10.Problem – rozumienie. Określenie celów rozwiązania. Generowanie pomysłów.
11.Dekalog kreatywnego rozwiązywania problemów w zespole.
Projektowanie zajęć lekcyjnych z kreatywnym rozwiązywaniem problemów.
Metody:
Prezentacja, aktywny wykład, analiza problemu, analiza tekstu przewodniego, burza mózgów, skojarzenia, dyskusja, praca warsztatowa w parach problemowych, komunikaty, wymiana doświadczeń.
Czas trwania szkolenia: 30 godzin dydaktycznych
Prowadzący: mgr pedagogiki, nauczyciel dyplomowany, trzeci stopień specjalizacji zawodowej. Długoletni wicedyrektor szkoły, twórca i organizator nowatorskich rozwiązań metodycznych, opracowanie i prowadzenie innowacji i eksperymentów, opracowania metodyczne dla nauczycieli, prowadzenie szkoleń dla dyrektorów i nauczycieli, wykładowca SN i KN, zajęcia na kursach kwalifikacyjnych z zakresu organizacji i zarządzania oświatą, organizacja i kierownictwo kursów kwalifikacyjnych oraz doskonalących, szkolenia rad pedagogicznych, prowadzenie badań pedagogicznych, prowadzenie ewaluacji pracy szkól metodą ?Profil Szkoły?…