Adresaci szkolenia:
Dyrekcja szkoły, Nauczyciele, Wychowawcy, Rady Pedagogiczne szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
Cele:
1. Rozwijanie umiejętności wspierania ucznia w budowaniu kompetencji uczenia się.
2. Zapoznanie się z zasadami skutecznej nauki zgodnej z podstawami funkcjonowania mózgu.
3. Charakterystyka szczególnie istotnych elementów procesu uczenia się i związanych z nimi umiejętnościami.
4. Określenie mechanizmu uruchamiania potencjału uczenia się.
Program:
1. Jak uczy się mózg?
· aktywna postawa uczącego się,
· znaczenie etapu wstępnego – przygotowania się do uczenia się.
2. Spirala motywacyjna jako mechanizm uruchamiania i utrzymywania motywacji do uczenia się.
3. Jakie elementy procesu uczenia się są szczególnie istotne ze względu na jego efektywność?
4. Co uczniowie powinni wiedzieć i umieć odnośnie swojej kompetencji uczenia się?
· rozpoznanie własnego stylu uczenia się,
· uwarunkowania efektywności procesu uczenia się,
· właściwe organizowanie nauki,
· świadomość nabytych nawyków utrudniających skuteczne uczenie się,
· własne strategie uczenia się.
5. Kiedy i jak powinni nabywać te umiejętności?
Metody:
Warsztatowa forma prowadzenia zajęć, mini wykład, praca w grupach, burza mózgów, dyskusja, ćwiczenia indywidualne i grupowe.
Prowadzący:
Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, a także Podyplomowych Studiów Coachingu, ukończyła też roczny program Innowacje i polityka edukacyjna na Uniwersytecie Bostońskim jako stypendystka Fulbrighta. Obecnie prowadzi zajęcia z dydaktyki Wiedzy o społeczeństwie na wydziale Politologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Wieloletni doradca metodyczny i konsultant nauczycieli w Dolnośląskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli, trener – praktyk z dwudziestoletnim stażem prowadzenia szkoleń głównie z zakresu doskonalenia kompetencji uczenia się, organizowania procesu kształcenia, a także komunikacji interpersonalnej. Współpracowała z wieloma instytucjami w kraju i za granicą,tworząc i z powodzeniem realizując programy wspierające innowacje procesu kształcenia, takie jak: „Pisanie scenariuszy przyszłości edukacji”, „Tutor w gimnazjum”„Dolnośląska szkoła liderem projakościowych zmian w polskim systemie edukacji”. Współpracowała między innymi ze Stowarzyszeniem na Rzecz Rozwoju Dzieci i Młodzieży przy Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej , Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji (Program Comenius), Centrum Edukacji Obywatelskiej, Association for Teacher Education in Europe (ATEE).
Czas trwania szkolenia: 6 godzin dydaktycznych.
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.