Adresaci szkolenia:
Dyrekcja szkoły, Nauczyciele, Wychowawcy, Rady Pedagogiczne szkół ponadgimnazjalnych.
Cele:
1. Rozwijanie umiejętności wspierania ucznia w budowaniu kompetencji uczenia się i stosowania metakognitywnych strategii uczenia się.
2. Zapoznanie się z coachingowym sposobem planowania i realizacji celów edukacyjno-rozwojowych przez ucznia.
3. Określenie mechanizmu uruchamiania potencjału uczenia się.
4. Charakterystyka szczególnie istotnych elementów procesu uczenia się i związanych z nimi umiejętnościami.
5. Analiza własnego warsztatu metodycznego pod katem wprowadzania ucznia do samodzielnego uczenia się.
Program:
1. Rozwijanie uczniowskiej kompetencji uczenia się podstawą efektywności kształcenia:
? od czego zależy aktywna postawa ucznia,
? wdrażanie uczniów do stosowanie metakognitywnych strategii uczenia się.
2. Wspieranie ucznia w formułowaniu i realizacji własnych celów edukacyjno-rozwojowych:
? określenie zasobów pomocnych w osiągnięciu celu i czynników utrudniających,
? skonkretyzowanie celu i zaplanowanie etapów realizacji zadań.
3. Wykorzystywanie mechanizmu spirali motywacyjnej przy konstruowaniu zadań dla ucznia.
4. Jakie elementy procesu uczenia się w sposób szczególny wpływają na jego efektywność?
5. Uwzględnianie zasad pracy mózgu w organizowaniu procesu nauczania.
Metody:
Warsztatowa forma prowadzenia zajęć, mini wykład, praca w grupach, burza mózgów, dyskusja, coachingowa metoda planowania, ćwiczenia indywidualne i grupowe.
Prowadzący:
Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, a także Podyplomowych Studiów Coachingu, ukończyła też roczny program Innowacje i polityka edukacyjna na Uniwersytecie Bostońskim jako stypendystka Fulbrighta. Obecnie prowadzi zajęcia z dydaktyki Wiedzy o społeczeństwie na wydziale Politologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Wieloletni doradca metodyczny i konsultant nauczycieli w Dolnośląskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli, trener ? praktyk z dwudziestoletnim stażem prowadzenia szkoleń głównie z zakresu doskonalenia kompetencji uczenia się, organizowania procesu kształcenia, a także komunikacji interpersonalnej. Współpracowała z wieloma instytucjami w kraju i za granicą,tworząc i z powodzeniem realizując programy wspierające innowacje procesu kształcenia, takie jak: ?Pisanie scenariuszy przyszłości edukacji?, ?Tutor w gimnazjum??Dolnośląska szkoła liderem projakościowych zmian w polskim systemie edukacji?. Współpracowała między innymi ze Stowarzyszeniem na Rzecz Rozwoju Dzieci i Młodzieży przy Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej , Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji (Program Comenius), Centrum Edukacji Obywatelskiej, Association for Teacher Education in Europe (ATEE).
Czas trwania szkolenia: 6 godzin dydaktycznych.
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.