Adresaci szkolenia:
Nauczyciele wychowania przedszkolnego.
Cele:
1. Zwiększanie u uczestników wiedzy z zakresu wybranych dysfunkcji wieku przedszkolnego.
2. Nabywanie wiedzy i umiejętności z zakresu konstruowania i wdrażania indywidualnych planów pracy z uczniami z orzeczonymi dysfunkcjami.
3. Zwiększanie kompetencji nauczyciela dotyczących jego zadań i roli w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
4. Umożliwianie lepszego rozumienia orzeczeń i opinii specjalistów.
5. Doskonalenie umiejętności wspierania uczniów w oparciu o Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne.
6. Przygotowanie do informowania rodziców o nietypowym przebiegu rozwoju ich dzieci oraz o konieczności podjęcia działań mających wspomóc ich rozwój.
Program:
1. Charakterystyka dziecka z orzeczonymi dysfunkcjami (niepełnosprawność intelektualna, sensoryczna, somatyczna, autyzm, ADHD, niedostosowanie społeczne, zagrożenie niedostosowaniem społecznym).
2. Zadania zespołu planującego i koordynującego udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
3. Techniki i formy pomocy wspomagające edukację oraz funkcjonowanie dziecka z orzeczonymi dysfunkcjami.
4. Integrowanie wiedzy zawartej w diagnozach specjalistów ze spostrzeżeniami nauczycieli.
5. Zasady konstruowania Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego.
6. Przykładowe narzędzia diagnostyczne wybranych dysfunkcji w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
7. Umiejętne informowanie rodziców o niepokojących symptomach w rozwoju ich dzieci.
Metody:
Wykład, prezentacja multimedialna, ćwiczenia, dyskusja, analiza przypadków.
Prowadzący:
Szkolenie poprowadzi pedagog specjalizujący się w pracy z rodziną. Wykładowca w Dolnośląskiej Szkole Wyższej. Autorka projektów terapeutycznych, korekcyjno-edukacyjnych i szkoleniowych m.in. w zakresie komunikacji społecznej, przeciwdziałania przemocy i uzależnieniom, problemów wychowania, pracy z rodziną, poradnictwa edukacyjno-zawodowego. Prowadzi zajęcia doskonalące kompetencje rodziców, nauczycieli, specjalistów pracujących w szkole, pracowników społecznych, funkcjonariuszy policji i studentów, wykorzystując przy tym swoją obszerną wiedzę popartą wieloletnim doświadczeniem w pracy terapeutycznej i w pracy rodzinnego kuratora sądowego. Autorka Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy we Wrocławiu. Realizatorka programów socjaterepeutycznych dla młodzieży, założycielka świetlicy środowiskowej dla dzieci.
Czas trwania szkolenia: 6 godzin dydaktycznych.
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.