Adresaci szkolenia:
Rady pedagogiczne.
Cel:
Głównym celem szkolenia jest zdobycie przez nauczycieliumiejętności diagnozowania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym oraz umiejętności zaplanowania zindywidualizowanego programu wsparcia rozwoju dziecka, a także dostosowanie wymagań edukacyjnych odpowiednio do potrzeb.
Cele szczegółowe:
? Poziom wiedzy ? uczestnicy dowiedzą się na czym polega charakterystyka rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym;
? Poziom umiejętności ? uczestnicy nauczą się rozpoznawać uzdolnienia oraz obszary wymagające rozwoju u każdego ucznia;
? Poziom postaw ? uczestnicy zrozumieją na czym polega asynchronia rozwojowa i jakie trudności wiążą się z diagnozą gotowości szkolnej ucznia.
Program:
Moduł 1 ? Czym jest gotowość szkolna? Charakterystyka rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
– czym jest obowiązek szkolny;
– gotowość szkolna i jej przejawy;
– przejawy rozwoju w różnych sferach u dziecka w wieku przedszkolnym;
– strefa najbliższego rozwoju (Wygotski).
Moduł 2 ? Indywidualizacja procesu nauczania w systemie edukacji masowej ? czy to w ogóle możliwe?
– model współczesnej edukacji;
– standaryzacja a potrzeba indywidualizacji;
– skąd potrzeba indywidualizowania?
Moduł 3 ? Metody diagnozowania potrzeb edukacyjnych (deficytów i zdolności) dziecka w wieku przedszkolnym.
– jak diagnozować mocne i słabe strony w rozwoju dziecka?
– metody i narzędzia diagnozy (obserwacja, próbki zachowań, testy psychometryczne, wywiad środowiskowy, rozmowy z dzieckiem);
– symptomy specjalnych potrzeb edukacyjnych w różnych obszarach rozwoju dziecka (przykłady).
Moduł 4 ?Dostosowanie form nauczania do różnych potrzeb i poziomów funkcjonowania dzieci.
-dostosowywanie form i treści;
– dostosowywanie oczekiwań;
– metoda małych kroczków;
– wzmacnianie pożądanych zachowań.
Moduł 5 ? Komunikowanie wyników diagnozy rozwoju dziecka i wynikających z niej sposobów wspierania jego rozwoju.
– komunikacja z dzieckiem;
– komunikacja z rodzicem;
– komunikaty wspierające rozwój dziecka.
Metody:
scenki z wykorzystaniem autentycznych przypadków, casy ? przygotowane w oparciu o rzeczywiste, specyficzne sytuacje szkolne, symulacje, praca w grupach, dyskusje, elementy wykładu interaktywnego (prezentacja w programie prezi).
Prowadzący:
Psycholog i trener biznesu, osoba, która naukowo i w praktyce zajmuje się polepszaniem jakości życia ludzi dorosłych. Jej pasją jest zgłębianie tajemnicy osobowości ludzkiej oraz potencjału, który w niej drzemie. Uwielbia współtowarzyszyć zmianom jakie dokonują się w ludziach na drodze ich rozwoju zarówno zawodowego, jak i osobistego. Specjalizuje się między innymi w zakresie psychologii osobowości, komunikacji interpersonalnej, psychologii zarządzania, psychologii obsługi klienta i sprzedaży. Szkoli dyrektorów, liderów, trenerów, nauczycieli, pracowników samorządowych, klientów biznesowych oraz indywidualnych, dla których rozwój jest priorytetem. Uwielbia pracę z ludźmi, doskonale sprawdza się w pracy z grupą, jej zaangażowanie i kreatywność są prawdopodobnie w stanie przyciągnąć uwagę każdego!
Swoją wiedzę wykorzystuje działając zawodowo na różnych płaszczyznach:
? naukowej ? pracuje ze studentami, robi badania, popularyzuje wiedzę psychologiczną, a także zgłębia interesujące ją obszary wiedzy pisząc książki oraz artykuły naukowe;
? szkoleniowej ? pracuje z różnymi organizacjami i klientami biznesowymi nad wzmacnianiem ich pozycji na rynku oraz wspiera w zmianach jakie są konieczne na drodze rozwoju przedsiębiorstwa;
? terapeutycznej ? prowadzi indywidualne coachingi w duchu psychologii pozytywnej, których celem jest wspieranie rozwoju osobistego.
Czas trwania szkolenia: 15 godzin dydaktycznych.
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.