Adresaci szkolenia:
Wychowawcy klas, nauczyciele, psycholodzy i pedagodzy szkolni.
Cele:
1. Dostarczenie najnowszej wiedzy o mechanizmach, funkcjach, pochodzeniu i środowiskowych aspektach występowania zachowań agresywnych i przemocy wśród dzieci i młodzieży.
2. Nabycie praktycznych umiejętności reagowania w sytuacjach agresji i przemocy oraz budowania długofalowych strategii pracy wychowawczej.
3. Wykształcenie praktycznych umiejętności planowania, organizowania i wdrażania indywidualnych, klasowych i szkolnych programów zapobiegania agresji i przemocy.
Program:
1. Wiedza na temat zachowań agresywnych i przemocy rówieśniczej
a. definicja agresji i przemocy
b. rodzaje zachowań agresywnych
c. źródła agresji
d. mity o agresji i przemocy
2. Psychologiczny portret ofiary i sprawcy
3. Wpływ szkoły na zachowania agresywne
4. Rola nauczyciela w zapobieganiu zachowaniom agresywnym dzieci
5. Procedury postępowania w sytuacji występowania zachowań agresywnych
a. reagowanie w sytuacji gorącej agresji
b. rozmowa ze sprawcą
c. rozmowa z ofiarą
d. rozmowa ze świadkami
e. system konsekwencji
6. Metody pracy w sytuacji przemocy rówieśniczej
a. metoda ?wspólnej sprawy?
b. metoda ?bez obwiniania?
7. Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole
8. Podstawy komunikacji bez przemocy.
Metody:
Warsztat, miniwykład, scenki.
Prowadzący:
? psycholog, edukator i coach, pracował osiem lat jako psycholog
w gimnazjum w Krakowie. Zajmuje się m.in. takimi zagadnieniami jak agresja i przemoc w szkole, dyscyplina w klasie, budowanie szkolnych systemów dyscyplinarnych oraz programów profilaktyki, motywowanie uczniów do pracy i właściwego zachowania, ewaluacja wewnętrzna i zewnętrzna szkół i placówek oświatowych. W swojej pracy wykorzystuje wiedzę psychologiczną, pedagogiczną i doświadczenie coachingowe.
Czas trwania szkolenia: 6 godzin dydaktycznych
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.