Adresaci szkolenia:
Nauczyciele wszystkich typów szkół i placówek.
Cele:
1. Zapoznanie z przepisami prawa dot. przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
2. Doskonalenie umiejętności stosowania w praktyce szkolnej procedury Niebieskiej Karty.
Po ukończeniu szkolenia:
? Uczestnik będzie posiadał wiedzę i umiejętności przydatne w reagowaniu na zachowania agresywne ucznia i sytuacje związane z przemocą.
? Uczestnik będzie znał i potrafił wykorzystać dobre praktyki i trendy w obszarze profilaktyki agresji i przemocy.
? Uczestnik będzie miał świadomość wpływu własnych oczekiwań i nastawień na relacje z uczniami i będzie potrafił rozróżniać ?co moje? a ?co ucznia?.
? Będzie potrafił prowadzić rozmowę z uczniem doświadczającym przemocy.
? Będzie potrafił korzystać z wybranych kompetencji w obszarze współpracy, inteligencji emocjonalnej, asertywności i komunikacji w celu skutecznego przeciwdziałania zjawisku agresji i przemocy w swojej szkole.
? Będzie posiadał umiejętności przydatne w radzeniu sobie z sytuacjami kryzysowymi.
? Będzie bardziej świadomy siebie ? własnych zasobów i obszarów do rozwoju.
Program:
MODUŁ 1. Agresja i przemoc w środowisku ucznia.
1.1. Wprowadzenie do problematyki szkolenia
- przedstawienie programu szkolenia;
- zebranie oczekiwań.
1.2. Agresja vs. przemoc
- zjawisko przemocy i agresji-podobieństwa i różnice
- rodzaje przemocy
- formy agresji
1.3. Przyczyny i źródła powstawania zachowań agresywnych u dzieci i młodzieży
- przyczyny stosowania agresji przez dzieci i młodzież ( agresja jako modelowanie, agresja jako instynkt, agresja jako odpowiedź na frustracje)
- czynniki sprzyjające stosowaniu agresji :
– wpływ środowiska szkolnego
– wpływ środowiska rodzinnego
– wpływ rówieśników
– wpływ mediów
1.4. Przemoc w środowisku szkolnym i rodzinnym ucznia. Rys psychologiczny ofiary i sprawcy przemocy.
- ofiara przemocy-charakterystyka ogólna.
- role jakie pełnią dzieci w rodzinach dysfunkcjonalnych
- ofiara pasywna, ofiara prowokująca
- charakterystyka sprawców przemocy
- sprawca aktywny, sprawca pasywny
MODUŁ 2. Komunikacja jako recepta na rozwiązywanie sytuacji trudnych wychowawczo spowodowanych przemocą w szkole
2.1. Warunki skutecznej komunikacji.
- na czym polega skuteczna komunikacja?
- język nieakceptacji -Gordon
- radzenie sobie z trudnymi emocjami i komunikowanie emocji ? komunikat Ja.
2.2. Rozmowa z dzieckiem doświadczającym i stosującym przemoc.
- jak rozmawiać z ofiarą przemocy.
- sposoby udzielania wsparcia.
- zobaczyć problem, a nie usłyszeć oskarżenie-jak rozmawiać z sprawcą przemocy
- jak unikać najczęściej popełnianych błędów w rozmowie z uczniami doświadczającymi i stosującymi przemoc.
2.3. Współpraca rodzic-nauczyciel jako niezbędny element efektywnej pomocy dzieciom
- pomoc dziecku krzywdzonemu/krzywdzącemu jako najważniejszy cel spotkania.
- idealne spotkanie nauczyciel-rodzic. Warunki efektywnej współpracy.
- wzmocnienia pozytywne czy wzmocnienia negatywne ?
- jak komunikować rodzicom ?problemy? ucznia.
MODUŁ 3. Analiza i interpretacja obowiązujących aktów prawnych w kontekście czynności interwencyjnych kadry pedagogicznej
3.1. ?Niebieska Karta? czyli prawa i obowiązki pracowników Oświaty wg nowych wymagań MPiPS
- zadania Oświaty w procedurze NK (na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z 13.09.2011)
- współpraca nauczycieli z innymi instytucjami (m.in. Policja, Kuratorzy i sądownictwo)
- Niebieska Karta i Zespół Interdyscyplinarny jako wsparcie dla osoby dotkniętej przemocą.
MODUŁ 4. Edukacja nieformalna jako środek na powstrzymanie eskalacji zachowań agresywnych
4.1. Współczesne trendy profilaktyki integralnej
- profilaktyka defensywna czy profilaktyka ofensywna ?
- rodzaje programów profilaktycznych. (m.in. warsztaty, spektakle profilaktyczne, pogadanki)
- skuteczny program profilaktyczny czyli o czym warto pamiętać by wybrać program odpowiedni dla mojej szkoły
4.2. Skuteczna interwencja czyli jak przeciwdziałać przemocy w naszej szkole ?
- znajomość procedur szkolnych jako element ułatwiający rozwiązywanie sytuacji kryzysowych.
- strategie działania w klasowych sytuacjach kryzysowych
- kontrakt jako jedna z metod przeciwdziałania agresji i przemocy w środowisku szkolnym
4.3. Zakończenie szkolenia.
- podsumowanie treści szkolenia;
- sesja pytań i odpowiedzi ? doprecyzowanie i wyjaśnienia kwestii problemowych;
- jak wdrożyć wiedzę i umiejętności nabyte na szkoleniu w życie ? trening naturalny;
- informacja zwrotna od uczestników i trenera;
- ewaluacja.
Metody:
Proponowane szkolenie w znacznej mierze będzie miało charakter warsztatowy. Część wykładowa (realizowana w formie krótkich, kilkunastominutowych mini wykładów interaktywnych) będzie miała jedynie na celu wprowadzenie do poszczególnych modułów i dostarczenie niezbędnej wiedzy i wskazówek dla ćwiczonych umiejętności.
Część warsztatowa, oparta na szeroko stosowany w praktyce szkoleniowej cykl Kolba (Doświadczenie ? Obserwacja i refleksja ? Zdobywanie wiedzy ? Testowanie w praktyce) składać się będzie ze sprawdzonych i skutecznych, nowoczesnych metod kształcenia dorosłych. Wśród stosowanych technik znajdą się m.in. modelowanie, odgrywanie scenek, ćwiczenia w podgrupach i w parach, dyskusje i burze mózgów, ćwiczenia indywidualne na forum, demonstracje, praca z filmem. Uczestnicy będą mieli okazję sprawdzić się w wielu symulowanych sytuacjach wymagających od nich umiejętności skutecznego reagowania na zjawisko agresji i przemocy szkolnej. Będą mieli możliwość określenia własnych mocnych stron oraz obszarów do rozwoju.
Prowadzący:
-absolwentka psychologii stosowanej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Certyfikowany trener prowadzący szkolenia dla pracowników oświaty, pracowników socjalnych, zespołów interdyscyplinarnych i mikroprzedsiębiorców. Specjalizuje się w szkoleniach z zakresu profilaktyki uzależnień i przemocy oraz szkoleniach z zakresu kompetencji społecznych. Zrealizowała ponad 2500h szkoleniowych z zakresu, m.in.: praca z uczniem trudnym; agresja i przemoc w środowisku szkolnym, komunikacja, asertywność, rozwiązywanie konfliktów szkolnych, motywowanie uczniów do nauki, dziecko jako ofiara przemocy domowej; profilaktyka uzależnień, edukacja nieformalna jako środek na powstrzymanie zachowań agresywnych.
Czas trwania szkolenia: 6 godzin dydaktycznych (każdy moduł)
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.