Adresaci szkolenia:
Rady pedagogiczne.
Cele:
1. Doskonalenie wiedzy i umiejętności w zakresie budowania satysfakcjonujących relacji oraz efektywnej współpracy nauczycieli z rodzicami.
Program:
1. Komunikacja z rodzicami:
· po co i kiedy nauczyciel kontaktuje się z rodzicami
– cel spotkania wyznacza działania nauczyciela. Planowanie i przygotowanie do rozmowy z rodzicami.
· bezradność komunikacyjna i sprawcza nauczyciela – jak jej przeciwdziałać?
2. Jak budować satysfakcjonujące relacje z rodzicami
· szkoła – instytucja władzy. Oczekiwania, obawy i trudności rodziców
– czego potrzebują rodzice w kontaktach z nauczycielami – klucz do satysfakcji współpracy
· decentracja – fundament zrozumienia rodzica
· trudny kontekst dla współpracy, czyli próba zdiagnozowania:
– dlaczego rodzice mało zajmują się swoimi dziećmi
– dlaczego szkoła narzeka na bierność rodziców
– dlaczego rodzice skarżą się na szkołę
– dlaczego szkoła skarży się na rodziców
3. Co i jak można zmienić?
· uwarunkowania i narzędzia współpracy
· rola oraz zadania szkoły i nauczycieli w procesie zmian
· możliwe obszary zmian:
– aktywność rodziców,
– zasady współpracy,
– nastawienie nauczycieli do rodziców,
– filozofia kontaktów,
– organizacja zebrań,
– styl komunikacji.
· granice wpływu – ile prób, tyle szans?
4. Rozwój dziecka -wspólny cel i współodpowiedzialność nauczycieli i rodziców:
· terytorium, prawa i obowiązki nauczyciela,
· terytorium, prawa i obowiązki rodzica,
· wymiana doświadczeń i uprawnień.
5. Jak zmotywować rodziców do współpracy:
· kontakty z rodzicami – partnerstwo, czy współpraca?
· sztuka prowadzenia rozmów indywidualnych – przykłady rozmów motywujących.
Metody:
Warsztatowa forma prowadzenia zajęć, metody aktywizujące, scenki, symulacje, gry, casy, kwestionariusze, elementy wykładu interaktywnego.
Prowadzący:
Psycholog, wykładowca uczelni wyższych, doświadczony trener i asesor. Realizuje zajęcia dla kadry zarządzającej, nauczycieli, rad pedagogicznych oraz młodzieży, z zakresu budowania i integracji zespołów, budowania relacji międzyludzkich, komunikacji, stresu, asertywności, technik wpływu społecznego, pracy metodami aktywizującymi. Posiada doświadczenie w zarządzaniu personelem, współtworzeniu polityki personalnej, a także polityki szkoleniowo-rozwojowej.
Czas trwania szkolenia: 6 godzin dydaktycznych.
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.