Adresaci szkolenia:
1. Dyrektorzy szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
2. Nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
Cele:
1. Wprowadzenie w problematykę psychologii konfliktu
2. Nabywanie umiejętności rozpoznawania sytuacji konfliktowej i konfliktu destruktywnego
3. Radzenie sobie ze stresem w warunkach konfliktu
4. Stosowanie elementów mediacji i negocjacji w celu rozwiązywania konfliktów
Program:
1. Warunki powstawania konfliktów interpersonalnych
2. Eskalacja konfliktu między uczniami i między uczniem a nauczycielem
3. Rodzaje konfliktów ? ustalanie przedmiotu sporu
4. Style rozwiązywania konfliktów ? koszty i zyski w doborze strategii postępowania w warunkach konfliktu
5. Czynniki wyznaczające możliwość zastosowania mediacji i negocjacji
6. Style prowadzenia mediacji i negocjacji
7. Zachowanie mediatora i zadania mediatora
8. Komunikacja w warunkach trudnych ? procedury przekazywania informacji w procesie mediacji
9. Prezentacja stanowisk stron, inicjowanie procesu wzajemnego porozumienia, określenie oczekiwań, gotowości do współpracy i motywacji stron, definiowanie tematów do dalszych rozmów
10. Poszukiwanie potrzeb i interesów stron ? efektywne zadawanie pytań partnerom sporu
Metody:
1. wykład, prezentacja multimedialna, warsztat
2. symulacja prowadzenia mediacji między uczniami i negocjacji nauczyciela z rodzicem/rodzicami dziecka
Prowadzący:
Czas trwania szkolenia: 6 godzin dydaktycznych
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.