Adresaci szkolenia:
Nauczyciele przedszkoli, szkół podstawowych, pedagodzy szkolni.
Cele:
Rozwijanie umiejętności w zakresie dokonywania analizy i interpretacji rysunku dziecka, poszerzenie wiedzy w zakresie ewolucji rysunku dziecka oraz znaczenia symboliki i koloru w pracy diagnostycznej i terapeutycznej, poznanie różnych form aktywności z wykorzystaniem rysunku, które pozwalają złagodzić stres i napięcia psychiczne dziecka.
Program:
1. Wprowadzenie do diagnozy i terapii pedagogicznej z wykorzystaniem rysunku dziecka.
2. Ewolucja rysunku dziecka – omówienie poszczególnych składników i poziomów interpretacji w ramach analizy rysunków dzieci w różnym wieku
3. Omówienie zależności typu: wiek dziecka a jego umiejętności plastyczne, talent plastyczny a znaczenia symboliczne w rysunku dziecka
4. Zapoznanie z głównymi składnikami analizy i interpretacji rysunku dziecka na potrzeby diagnozy pedagogicznej (sprawność grafomotoryczna, zagospodarowanie przestrzeni, znaczenie symboliki rysunku dziecięcego)
5. Zastosowanie rysunku w arteterapii ? zajęcia warsztatowe
I Spotkanie
1. Zajęcia warsztatowe ? ćwiczenie ?Uczta?.
2.Wykład interaktywny
– Rysunek diagnostyczny i terapeutyczny.
– Ewolucja rysunku dziecka.
– Analiza rysunek dziecka
– Symbolika kolorów
– Wykorzystanie przestrzeni
– Kreska
– Kształt
– Elementy krajobrazu
– Analiza rysunku człowieka:
– symbolika głowy
– symbolika tułowia
– kończyny
– ubranie
II Spotkanie
1. Zajęcia warsztatowe ? ćwiczenie ?Koty?
2. Wykład interaktywny
– Obraz rodziny
– Faza Edypa
3. Test rysunkowy ?Drzewo? analiza rysunku drzewa
4. Zastosowanie rysunku w arteterapii.
5. Interpretacja rysunków przyniesionych przez uczestników.
Metody:
Wykład interaktywny, ćwiczenia arteterapeutyczne, twórcze malowanie, wizualizacje, testy diagnostyczne.
Prowadzący:
Czas trwania szkolenia: 6 godzin dydaktycznych
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.