Adresaci szkolenia:
Rady pedagogiczne.
Cele:
Udział nauczycieli w szkoleniu umożliwi im osiągnięcie następujących celów:
1. Przypomnienie celów działania szkoły i roli wartości wychowawczych (krytyka edukacji nastawionej na przekaz i odbiór, rola zmian w Edukacji /systemowych i globalnych),
2. Uwrażliwienie na współpracę nauczycieli i rodziców, pozyskiwanie informacji od nich o możliwościach uczenia się, stylach uczenia się, rozpoznania zdolności (inteligencja wieloraka) oraz wskazanie pożądanych cech nauczyciela-wychowawcy, jego kompetencji/ wykazanie, że każdy nauczyciel jest organizatorem uczenia się uczniów w klasie (diagnoza możliwości i uzdolnień),
3. Przypomnienie rodzajów dysfunkcji i problemów uczniów w szkole,
4. Znalezienie i uzgodnienie obszarów koniecznych do doskonalenia kompetencji nauczycielskich w dzisiejszej szkole, obalanie mitów co do jednakowych możliwości i uzdolnień i oraz mocy sprawczych mózgu,
5. Wskazanie na rolę praktyki, doświadczania, czyli próby i błędy wychowawców w procesie wychowania.
Program:
1. Sporządzenie katalogu celów szkoły wybranego systemu wartości.
2. Szkoły polskie i ich zadania. Prezentacja celów szkół na różnym etapie edukacji.
3. Problemy współczesnej edukacji – prezentacja zmian we współczesnej szkole. Szukanie odpowiedzi na pytanie: dlaczego mamy tyle problemów z młodzieżą? Definiowanie przyczyn systemowych i globalnych.
4. Jak można przygotowywać strategie pomocy uczniom z trudnościami społecznymi?
? przypomnienie rodzajów dysfunkcji i problemów uczniów w szkole,
? indywidualizacja zadań i sposobów oceniania (rola oceniania kształtującego),
? poszukiwanie informacji o uczniach u innych nauczycieli i u rodziców,
? wykorzystanie konkretnych informacji od nich o możliwościach uczenia się, stylach uczenia się, wskazanie niezbędnych kompetencji nauczyciela.
6. Jak organizować uczenie się uczniów w klasie po diagnozie możliwości i rozpoznaniu uzdolnień. Ćwiczenia na konkretnych przykładach (na podstawie materiałów).
7. Jak wzmacniać kompetencje nauczycieli, znalezienie i uzgodnienie obszarów koniecznych do doskonalenia nauczycieli w dzisiejszej szkole, obalanie mitów co do jednakowych możliwości i uzdolnień oraz mocy sprawczych mózgu dzieci i dorosłych.
Metody:
Warsztaty, ćwiczenia, mini wykład, prezentacja.
Prowadzący:
Szkolenie poprowadzi trener, szkoleniowiec, nauczyciel dyplomowany, egzaminator, absolwentka Polonistyki (1968-1973) na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego, członek Stowarzyszenia Edukatorów, ekspert ds. oświaty w gminie i pełnomocnik Burmistrza (od 1998), autorka i współautorka publikacji, ekspert ds. szkoleń, opinii i badań związanych z zarządzaniem oświatą, autorka projektów edukacyjnych, szkoleń w różnym zakresie, m.in. zbierania informacji o jakości pracy szkół ? projektowanie i promowanie rozwoju lokalnego, komunikacji społecznej; praktyk promujący metody pracy i ocenianie szkolne, wyzwalające motywację do ustawicznego uczenia się.
Czas trwania szkolenia: 6 godzin dydaktycznych.
Koszt: do ustalenia
Miejsce: do ustalenia
Termin: do ustalenia