Stres i wypalenie zawodowe – co zrobić, aby praca nie stała się przykrym obowiązkiem?

Stres i wypalenie zawodowe – co zrobić, aby praca nie stała się przykrym obowiązkiem?

Adresaci szkolenia:

Rady pedagogiczne.

 

Cel:

Nabycie przez uczestników szkolenia umiejętności radzenia sobie ze stresem oraz przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu nauczycieli.

 

Program:

1. Zjawisko stresu:

  • Stres (definicje oraz ich implikacje),
  • Fizyczne, fizjologiczne i psychologiczne konsekwencje stresu – diagnoza własnych reakcji na stres,
  • Skutki funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych.

2. Odporność na stres – poznawcze techniki kontroli emocji:

  • analiza trudnych sytuacji zawodowych (stresory w pracy),
  • przyczyny powstawania stresu zawodowego i organizacyjnego

3. Rozpoznawanie i kontrolowanie własnych emocji:

  • przejawy stresu oraz techniki panowania nad własnymi emocjami a komunikacja werbalna i niewerbalna,
  • analiza własnych potencjałów w zakresie kontroli emocjonalnej – mocne i słabe strony.

4. Stres jako transakcja między człowiekiem a sytuacją:

  • ocena sytuacji a możliwości działania w  stresie
  • doświadczenia pracownika a spostrzeganie osobistej relacji ze światem.

5. Radzenie sobie ze stresem:

  • Budowanie nawyku konstruktywnej, efektywnej reakcji na stres, sytuacje trudne – symulacje,
  • Monolog wewnętrzny jako narzędzie radzenia sobie ze stresem,
  • Kwestionariusz przekonań stresotwórczych,
  • Znaczenie relacji z drugim człowiekiem w radzeniu sobie ze stresem.

6. „Walka” ze stresem: obniżanie napięcia emocjonalnego – praca z ciałem:

  • Trójkąt dobrego samopoczucia,
  • Techniki oddychania,
  • Ćwiczenia fizyczne,
  • Techniki doskonalenia koncentracji uwagi,
  • Wybrane techniki relaksacyjne.

7. Stres a wypalenie zawodowe:

  • Symptomy wypalenia zawodowego – autodiagnoza.

 

Metody:

Warsztatowa forma prowadzenia zajęć, wykład interaktywny, praca indywidualna, praca w małych grupach, ćwiczenia, analiza, autodiagnoza – testy.

 

Prowadzący:

Psycholog, wykładowca uczelni wyższych, doświadczony trener i asesor. Realizuje zajęcia dla kadry zarządzającej, nauczycieli, rad pedagogicznych oraz młodzieży, z zakresu budowania i integracji zespołów, budowania relacji międzyludzkich, komunikacji, stresu, asertywności, technik wpływu społecznego, pracy metodami aktywizującymi. Posiada doświadczenie w zarządzaniu personelem, współtworzeniu polityki personalnej, a także polityki szkoleniowo-rozwojowej.

 

Czas trwania szkolenia: 6 godzin dydaktycznych.

 

Miejsce: do ustalenia.

 

Termin: do ustalenia.

 

Koszt: do ustalenia.