Jak spełniać wymagania państwa by szkoła przyjazna i bezpieczna znała oczekiwania wszystkich podmiotów i potrafiła się skutecznie komunikować z uczniami i rodzicami.
Adresaci szkolenia:
Rady pedagogiczne przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponagimnazjalnych.
Cele:
1. Wspólna refleksja nad rolą nauczycieli i dyrektora w zakresie zapewniania bezpieczeństwa wszystkim podmiotom edukacji.
2. Odniesienie się, zdefiniowanie jakie postawy nauczycieli są rozpoznawane jako bezpieczne, zapewniające rozwój uczniom.
3. Rozważanie, próba zidentyfikowania ważnego problemu edukacji :jak rozpoznać oczekiwania rodziców, innych podmiotów edukacji wobec zapewniania bezpiecznego pobytu dziecku, uczniowi w placówce oświatowej.
4. Rozpoznanie najważniejszych różnic między szkołą przeszłości a przyszłości.
5. Uwypuklenie ważnych umiejętności nauczycielskich niezbędnych w indywidualnym podejściu do ucznia i zaplanowaniu jego rozwoju w aspekcie aspiracji i oczekiwań uczniów i ich rodziców, ale tez organów prowadzących, dyskusja.
6. Wspólne ustalanie, refleksja nad tym jak oceniać postępy dzieci, uczniów, czyli holistyczna i analityczna strategia oceniania w szkole, szczególnie postępów ucznia i tempa jego pracy, dostrzeżenie różnic między ocenianiem opartym na diagnozie możliwości i analizie postępów ucznia w odniesieniu do ustalonych wymagań.
7. Refleksja nad ocenianiem i motywowaniem do uczenia się w aspekcie wyzwań edukacji.
Program:
1. Szkoła jako ucząca się organizacja (jak zewrzeć lukę ludzką), problemy i zadania współczesnej szkoły na różnych etapach kształcenia, rola nauczycieli, ich umiejętności kluczowych, w tym zdolności do skutecznego komunikowania się w zapewnianiu bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego.
2. Znane, najczęstsze postawy nauczycieli wobec oceniania, rola i zadania poszczególnych nauczycieli w budowaniu spójnego systemu wsparcia dla uczniów i rodziców, respektowanie prawa oświatowego – praw ucznia oraz jego obowiązku w zakresie planowania własnego rozwoju.
3. Sposoby wyzwalania u uczniów motywacji wewnętrznej w procesie uczenia się.
4. Jak wdrażać do zespołowego działania, jak podnosić kompetencje uczniów w tym zakresie, podnosząc jednocześnie poczucie przynależności do grupy i poczucie bezpieczeństwa w szkole,
5. Dialog jako szansa dla uczniów i nauczycieli, różnicowanie wymagań w stosunku do możliwości i zainteresowań uczniów.
6. Jak przenosić odpowiedzialność za uczenie się z nauczyciela na ucznia? Jak wspolnie z uczniami zniwelowac strach, lęk przed ocenianiem, krytyką, ośmieszaniem w grupie, jak wyzwalać poczucie bezpieczeństwa ucznia i nauczyciela w tym procesie? Rola własnych postępów ucznia w procesie nauki, także szkolnej.
7. Rodzaje oceniania szkolnego (kształtujące, sumujące, opisowe, analityczne), projektowanie rozwoju, komentarz i interpretacja wyników.
8. Czym jest wewnątrzszkolne ocenianie ucznia, jak wspólnie kształtować motywacje uczniów do uczenia się.
9. Jak uczą się nauczyciele? Rola andragogiki w procesie nauczania w odniesieniu do uczenia się rodziców.
Metody:
mini wykłady, ćwiczenia, warsztaty.
Prowadzący:
Trener, szkoleniowiec, nauczyciel dyplomowany, egzaminator, absolwentka Polonistyki (1968-1973) na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego, członek Stowarzyszenia Edukatorów, ekspert ds. oświaty w gminie i pełnomocnik Burmistrza (od 1998), autorka i współautorka publikacji, ekspert ds. szkoleń, opinii i badań związanych z zarządzaniem oświatą, autorka projektów edukacyjnych, szkoleń w różnym zakresie, m.in. zbierania informacji o jakości pracy szkół ? projektowanie i promowanie rozwoju lokalnego, komunikacji społecznej; praktyk promujący metody pracy i ocenianie szkolne, wyzwalające motywację do ustawicznego uczenia się.
Czas trwania szkolenia: 6 godzin dydaktycznych.
Miejsce: do ustalenia.
Termin: do ustalenia.
Koszt: do ustalenia.